Djurplågeri..
Publicerat den

Djurplågeri är något av det värsta jag vet! 
Att se djur bli dåligt behandlade, som svälter ihjäl som är hemlösa. 
Seriöst, det är hemskt, hur kan man låta djuren lida så pass mycket?
Blir så sjukt irreterad, arg och ledsen när man ser olika vidor, läser om hur det går till i andra länder, hur man ser att människor behandlar sina husdjur.
 
När man väljer att skaffa ett djur har man ett ansvar för det också! Du ska se till att djuret mår bra, får mat, blir älskat och får vetrinär vård om den behöver det. Vare sig du köper eller får ett djur, så fort du tar emot djuret tar du emot en levande varelse som behöver dig, som du måste ta hand om och det är inget man bara kan skita i när man inte har tid eller när man tröttnar på  det. Vill du sälja djuret, visst det är okej men du har ansvar för det djuret tills du lämnar ansvaret till nästa ägare. Så är det...! Men alla bryr sig inte om det, folk överger sina djur, låter sina djur svälta för att de inte har pengar, lämnar djuret till slagt för att man inte kan ta hand om det mer. SJUKT HUR MAN KAN GÖRA SÅ!    Innan man köpet ett djur är det klart man ser till så att man har pengar till att ta hand om det, annars köper man inte djuret. Men männsikor nu för tiden köper djur utan att tänka efter vad det innebär.. Man köper ett djur utan att ha pengarna, så det blir ingen mat för djuret och den kommer inte till vetrinären. Utan man låter djuret svälta i så fall, överger djuret eller lämnar det till slagt. 
 
Seriöst bara tänk om vi människor skulle bli behandlade så. Hur skulle vi ha mått? 
Tänk om våra föräldrar skulle överge oss eller lämna oss på slagt för att de inte skulle vela ta hand om oss mer. Hur skulle världen ha sett ut då? Visst folk svälter och kan bli ögergiva nu också, men det är sjukt. 
 
Djuren har också känslor som oss människor, de behöver också kärlek, mat och vetrinärvård, omtanke osv. Så varför får dem inte alltid det? Jo för alla ser inte djuren som en familjemedlem, en vän eller någon som har känslor. Men det har dem och kommer att ha det vare sig du vill det eller inte! Vare sig du har en häst, katt, ödla, ko eller elefant tillexemlpel så behöver dem kärlek och omtanke för att må bra! Alla djur förtjänar ett bra hem, mat, kärlek det spelar ingen roll om vi har en ödla eller häst de ska vara lika viktiga för oss! Som tillexepel jag har ju två katter och en liten ödla, jag tycker det är lika viktigt att ödlan får mat, blir klappad, ta hand om den som katterna. Alla djur är lika mycket värda i mina ögon, ingen är bättre än den andra. Men där har vi olika tankar om just det.
 
Många bryr sig mer om de "större" djuren, de är viktigare för de kan man mysa mer med typ, men vadå? Förtjänar inte ett litet djur att må bra och bli bra behandlat? I andra länder visar de inte lika mycket respekt till djuren men det landet som absoulut inte borde ha något djur är Kina! De borde skämmas asså! Skulle seriöst ALDRIG fått för mig att åka till Kina fy f*n asså. När jag fick veta hur de gör med kaninerna.. skulle velat skjuta alla som har fått för sig att göra så! Seriöst de rycker av pälsarna från dem, låter pälsen växa ut och fortsätter göra så tills kaninen dör. De dör av stress, av svält. Hur kan man göra så? Jag såg en video på hur de gjorde som min pappa visade mig, kände bara hur man fick en klump i halsen och blev så jävla arg/ ledsen asså seriöst! Man hörde hur kaninerna riktigt skrek när de ryckte av pälse och det var hemskt hur fan de höll djuret. Fy fan på sånna människor, hoppas de får fängelsestraff, dör ensama och tycker att de ska pröva sätta sig i samma sits som de djuren! (vet att man inte ska säga så men så tycker jag). Efter det har jag kollat på alla kläder som jag har köpt vad som finns i kläderna (vad kläderna är gjorda av). En annan video där någon annan (inte i Kina) slog en katt, slängde den i en vägg och sedan spolade vatten på den, den skrek och fräste.. Hur får man ens tanken på att göra så? Sen när man är utomlands så ser man hemlösa djur, djur som är instänga i burar utan vatten, hur de svälter. Jag känner bara att jag hade velat hjälpa alla djur, få dem att må bra och ta med dem hem liksom. 
Klarar inte av att se sånna videor har börjart gråta en del gånger när jag har sett sånna, mår så sjukt dåligt och fattar inte hur man kan göra så. 
 
Men hur ska man kunna stoppa djurplågeri? Sprida vidare sina åskikter så att folk läser det och fattar lite bättre? Sluta handla saker som är gjorda av djur? Sluta köpa in saker från Kina? Hjälpa till att sponsra pengar till andra länder för att rädda djur? När man ser något djur som blir dåligt behandlat anmäl det? Hjälpa till att ta emot djur som ska till slagt, som inte har något hem? 
Tycker verkligen att ALLA ska tänka på hur man behandlar sina djur! Och vad man kan göra för att minska djurplågeri. 
 
Se till att ge ditt djur mat, vatten, kärlek, beröm ditt djur, visa respekt till ditt djur, vaccinera ditt djur årligen, märker du att ditt djur inte mår ta det till vetrinären hur mycket det än kostar, om du ser att ditt djur har typ en tumör, ta den till vetrinären, tro inte att den mår skit bra då och inte lider. Skulle du må bra om du hade en tumör? Ge ditt djur uppmärksamhet, visa att den är älskad och få den att må bra vare sig det är en ödla, kanin, katt, hund, häst, ko, elefant eller gris. Låt dem inte lida, du skulle inte mått bra av att lida eller hur! Överge inte ditt djur, ta inte den till slagt, se till att ha pengar till ett djur innan du letar efter en ny vän. Skulle det bli kris sen, sälj djuret eller sjänk bort det till rätt hem, inte överge eller till slagt. Du har som sagt ett ansvar, djurents liv ligger i dina händer! Djuret kan inte göra något åt problemen utan det är vi som måste se till att ge den vad den behöver. 
 
Jag vet vad min dröm är nu i alla fall, det är inte att jobba på ett dagis. Jag vill starta upp något eget, rädd djur som inte har ett bra liv, som är övergivna, som skulle till slagtet. Sedan lämna vidare dem till ett bra hem, där de får allt som ett djur behöver. Det är min dröm och det ska jag kämpa för, nu och för altid. Kommer jag lyckas med det eller inte? Det är bara att pröva och hoppas på det bästa! Även om jag är allergisk mot pälsdjur och så.. Så skulle jag ALDRIG fått för mig att sälja någon av katterna vi har, de är en familjemedlem, en vän och man gör sig aldrig av med en familjemedlem. Då lever jag helre på allergitabletter och sprutor eller går runt med allergin bara mina djur mår bra och får stanna här! 
Jag brinner för djuren, älskar alla djur, ingen är bättre än den andra i mina ögon. Skulle jag fått bestämmt så hade vi haft ett zoo här hemma. Men man kan ju alltid drömma om att få ha så många djur eller hur?
 
DJURENS LIV LIGGER I VÅRA HÄNDER, NU OCH FÖRALTID GLÖM INTE DET!
 
Massa kramar till er // Cassandra! 
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?