Frågor om gymnasiet
Publicerat den

Här kommer lite frågor som jag har fått om gymnasiet! 


- Vilken skola ska du gå på sen och vilken linje? 

Alltså, såhär är det att jag vet faktiskt inte riktigt säkert än.. låter sjukt konstigt men så är det. Jag skulle gärna vilja jobba med djur för jag tycker att dom är helt underbara och härliga att vara med. Så isåfall blir det naturbrukslinjen på Realgymnasiet. Eller så bara för jag inte vet riktigt säkert annars vad jag vill bli när jag blir stor, så blir det nog samhällsprogrammet på NFU - Nils Fredrikssons Utbildning. Eftersom den linjen är rätt bred och man kan välja mer senare till högstadiet. 




- Vad tycker du man ska titta på först när man är på öppet hus på ett gymnasium? 

Jag har ju inte valt skola eller linje än, så jag vet inte riktigt. Men det jag tror att man bör titta på och vad jag brukar försöka komma ihåg är, hur lärarna, rektorn osv. är till eleverna och hur man omhändertas på skolan. För det är väldigt viktigt. Sen är det hur eleverna också är mot en, så man inte känner sig "utanför". Kan vara ex. att alla andra har mycket bättre betyg än en själv och man känner att dem är mycket "smartare" än vad jag är. Sen ska man ju såklart kolla på hur skolan är, om man vill verkligen gå på en jätte stor skola eller det räcker med en liten. Och om det är för modernt för min smak eller det är för omodernt. Det ska också vara smidigt att äta och ha idrottslektioner, så man inte behöver själv betala så mycket för att tex. åka fram och tillbaka till skola, man får i och för sig skolkort men ändå, och sen om maten. Det är några tips! 


- Vilket är bäst, äta på skolan eller gå ut och äta? Varje dag då. 

För min egen del så skulle det nog kännas bättre att äta på skolan, eftersom om det är dåligt väder, regnigt, blåsigt och kallt så ät det inte så jätte roligt att gå runt och leta upp matställen. Sen är det också nackdel att det finns runt 55kr på skolans matkort som man får och man får tyvärr inte så mycket för 55kr nu mera. Så man får lägga till en summa själv och det blir ju lite dyrare än att få maten serverad på skolan. 

Kram Hannah!



Emelie (halv-storasyster)

Hej Hannah,
Först tycker jag du ska se vad du vill i framtiden. Kolla vad du vill göra för framtida eventuella studier. Vill du jobba med djur så se vad du behöver för poäng samt vad de anser att du måste ha läst. Alla gymnasiella skolor har ju grundbehlrigheten så som matematik A, engelska A, svenska A, samhälle A och så vidare. Se bara till att du får det dem kräver.

Jag tycker mer du ska välja en linje du tycker är rolig. Det är bättre än att välja något som du tycker är halvkul och sedan blir du kanske skoltrött eller tappar motivationen. Det finns ju alltid möjlighet att läsa kurser i efterhand. Jag läser till redovisningsekonom nu och har läst upp företagsekonomi på "KOMVUX'" som varit hemmastudier för mig i ca 1 månad.

Följ ditt hjärta och vad du tycker är roligt. I Vellinge på Sundsgymnasiet har de (iallafall haft) ett ridgymnasium, vet att du älskar hästar. Kanske det kan vara något?

Hoppas det löser sig för dig och att du hittar det som känns rätt.
Kram och hälsa mamma!



URL:


Emelie (halv-storasyster)

Hej Hannah,
Först tycker jag du ska se vad du vill i framtiden. Kolla vad du vill göra för framtida eventuella studier. Vill du jobba med djur så se vad du behöver för poäng samt vad de anser att du måste ha läst. Alla gymnasiella skolor har ju grundbehlrigheten så som matematik A, engelska A, svenska A, samhälle A och så vidare. Se bara till att du får det dem kräver.

Jag tycker mer du ska välja en linje du tycker är rolig. Det är bättre än att välja något som du tycker är halvkul och sedan blir du kanske skoltrött eller tappar motivationen. Det finns ju alltid möjlighet att läsa kurser i efterhand. Jag läser till redovisningsekonom nu och har läst upp företagsekonomi på "KOMVUX'" som varit hemmastudier för mig i ca 1 månad.

Följ ditt hjärta och vad du tycker är roligt. I Vellinge på Sundsgymnasiet har de (iallafall haft) ett ridgymnasium, vet att du älskar hästar. Kanske det kan vara något?

Hoppas det löser sig för dig och att du hittar det som känns rätt.
Kram och hälsa mamma!

Svar: Tack så jätte mycket för rådet Emelie!! Hjälpte verkligen!
Jag tycker att det är jätte svårt att välja ett val nu näran är 15 år.. liksom jag vet ju inte alls vad jag vill jobba med när jag är 25-30 år. Men som du säger så kan man läsa in de efteråt :)

Ja jag älskar hästar fortfarande jätte mycket och skulle gärna vilja gå på ett gymnasium där man rider, men problemet är bara om det finns jobb som har med hästar att göra. Vill liksom välja rätt val, iallafall försöka.

Men ska verkligen tänka på det du skrev!
Kram!
Hannah & Cassandra



URL:





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?